1. Næstved
DEL PÅ:

Kina på første hånd - Endelig mødte vi Muren

Lang tids forventningens glæde, 1½ års arbejde med planlægning og stor indsats for at spare sammen blev indfriet for 12 spejdere og 3 ledere fra 1. Næstved Trop, da vi lettede fra Kastrup Lufthavn d. 5. juli med kurs mod Beijing.

Da vi atter kom hjem d. 16. juli efter 12 døgn på rejse, havde oplevelserne har været mange og gode. Verdens folkerigeste land,har gjort et indtryk, og efterladt et personligt aftryk hos hver eneste af os 15 spejdere, som var med i Kina.

På vej mod Kina

Forventningsfulde og spændte mødtes vi, spejdere fra 1. Næstved Trop, på Næstved Banegård, d. 5. juli tidlig morgen, for at starte vores udlandstur - af sted mod Verdens mest folkerigeland, langt, langt hjemmefra.

Planmæssigt lettede flyveren mod Moskva, som første destination - her havde vi 5 timer i lufthavnen, inden turen gik videre mod Beijing i en Airbus 300-330.

Beijing bød velkommen

Ankommet til Beijing gik turen mod Tianamen kvarteret, hvor vi skulle bo på Leo Hostel (

Den dag blev brugt til en lille tur rundt i flere af de forskellige Hutonger, som er de oprindelige boligområder for arbejdsklassen - smalle gyder og anderledes dufte hang tykt i luften.

Vi brugte torsdagen i Beijing på at besøge Sommerpaladset og tilhørende park - et af byens grønne åndehuller.

Selvom Kina i dag har mange besøgende fra alverdens lande, er grupper som voressjældne gæster. Derfor ville mange kinesere meget gerne tage utallige billeder af os.

Fredag var det tidligt op og af sted mod Himlens Tempel, hvor mange kinesere kommer og laver Tai Chi, danser, spiller bold og mange andre former for motion - og så er der naturligvis et imponerende tempel, med mange smukke udskæringer og fantastiske farver. Dagen bød også på en tur til "Pearl Market", hvor der kan erhverves alt fra "Iphones" i kloner til silketørklæder og der skal pruttes meget om prisen.

På Cykel til Muren

Lørdag morgen blev vi hentet i minibus med guide og kørt ud mod den store Mur.Efter 2½ time i den hektiske morgentrafik nåede vi til det sted i bjergene, hvor vores cykeltur skulle starte. Vi fik udleveret hver en cykel og en cykelhjelm og så var det af sted - op ad bakke i 35 graders varme - det kræver blod, sved og tårer. Men når det går op går det også ned, så efter en halv times hårdt arbejde i sadlen, ventede en dejlig lang nedkørsel, med den kinesiske mur i horisoten.

Efter et par timer på cykel nåede vi en lille kinesisk landsby, hvor vi fik et overdådigt måltid med 12 forskellige retter - brændstof til den kommende vandretur på Muren.

Turen på Muren gik vi på "YellowFlowerSection" af den kinesiske mur, som er en del af muren, som er restaureret, men langtfra overrendt af turister.

En meget stejl sti førte os op til den over 5000 km. Lange mur, som strakte sig så langt øjet rakte - på vejen op fandt en af spejderne en pilespids fra Ming-dynastiet - et klenodie og ganske spændende at stå med et stykket metal i hånden, som er over 500 år gammelt.

Turen på Muren varede 3 timer og bragte flere ud til grænsen af, hvad de troede de kunne klare - men efter turen herskede en euforisk stemning blandt alle og oplevelsen har satte dybe spor i erindringens vindue. Natten blev tilbragt hos en lokal familie, som bl.a. serverede friskfanget regnbueørred og "dumplings" (kogt/dampet brød).

Søndag morgen var det tidligt op og op på cyklerne igen - forude ventede små 30 km. på små bjergveje, så de lave gear på cyklerne blev flittigt brugt og Ming-gravene kom i sigte ved middagstid.

Imponerende paladser og gravsteder var alle vegne ved Ming gravene, og efter et par timer i Changling blev cyklerne læsset og vi vendte næsen mod Beijing, hvor turen sluttede med et fantastisk måltid på "Årets restaurant 2011 i Beijing" - med ingredienser, som jasminblomster, lavendel og myntebalde i chili. Tilbage på vores hostel, blev søndag aften brugt til afslapning.

Den Forbudte By

Mandag morgen var det atter tidligt op og af sted mod den "Forbudte by" - en by, hvis område dækker over en kvadratkilometer og har været hjem for 10 kejsere i perioden 1406 til 1921 - hvor den sidste kejser kun var kejser i 83 dage. Her var fra flere kejserdynastier samlet store kulturskatte med imponerende malerkunst, kaligrafier, videnskabelige instrumenter, papyra, krudt - og porcelæn én masse.

En dag med imponerende mange mennesker og imponerede bygningsværker sluttede med kaffe på Starbucks og med mod på endnu flere oplevelser - både dem der tilgodeser øjnene, men også dem der tilgodeser smagsløgene.

Kultur på flere måder - Zoo, akrobatik, KungFu, Opera, og handelstalenter

En dag var helliget handel på markeder; vores handelstalenter, navnlig evnen til at prutte om priser, blev sat på betydelige prøver. Vi er erfaringer rigere, og et dansk kræmmermarked er det rene vand og listepriser i forhold til en kinesisk handelsplads.

Zoo var onsdagens hovedpunkt, og vi så Pandaerne. Både de små - og de 2 "rigtige", de store, sorte og hvide bjørne. En række andre asiatiske dyr var ligeledes til skue, sædvanlige dér, men noget særligt for os langt væk fra.

Spejderne havde onsdag aften valget mellem at komme til akrobatik-show, KungFu-show eller kinesisk opera. Hver leder havde et hold med, og spejderne fordelte sig på alle tre ting. Akrobatik-show og KungFu gjorde indtryk; dé tilskuere var imponerede. Opera var ……højt. Men desuagtet en oplevelse; den pågældende leder var ikke den første blandt publikum, der tog et blund. Det var ganske sædvanligt blandt tilskuerne.

Torsdagen var 10. dag i hede og stærkt "krydret" lugt i storbyen. Vi drog til et "badested" - et område med ca 5 store swimmingpools og en kunstig sandstrand. Alt på et område svarende til ca. 4 fodboldbaner, hvor mere velbjærgede familier tog "til stranden". Ren afslapning ovenpå alle de forskellige og fremmede indtryk i den forløbne uge.

Ude godt, men hjemme ej heller ringe

Men hjemad det skulle dog alligevel gå. Fredag tog vi afsked med Beijing, og var en sidste gang på kryds over Tiananmen Pladsen (Den Himmelske Freds Plads), hvor Kina fejrede 90-års fødselsdag (1921-2011) for Folkerepublikken.

Mod Danmark vi atter drog fredag sen aften - og var vel hjemme lørdag ved eftermiddagskaffetid. Hvorledes vi kunne tage af sted kl 22 fredag aften, være i Danmark lørdag lige over frokost, og dog alligevel have været på farten i mere end 25 timer; tjah, bl.a. 6 timers tidsforskel gør sit.

Vi så mange gode og imponerende ting på vores tur, og fik sandelig set solsiden af verdens folkerigeste nation. Men vi fik også set og erfaret andre sider, fik lejlighed til at snakke om forskelligheder - på alle måder, godt som mindre godt. Der er basis for mange minder, lange snakke og historier - om hinanden og om de mange oplevelser, som vi blev fyldt af på spejdernes sommerlejr 2011 i Riget i Midten.

Med Gul SpejderHilsen

Kambiz, Sofie, Shane,Line, Kathrine, Marie,Louise, Anne, Nanna, Caroline, Ludvig, Emil, Marianne, Martin & Per, Spejdere 1. Næstved Trop.

www.leohostel.com ) - et slags vandrehjem for rygsæksrejsende. Vi ankom onsdag d. 6. juli tidlig morgen, efter godt 25 timers rejse. Vi blev vejrmæssigt budt velkommen af 35 grader C og en luftfugtighed på godt 90. Det holdt godt hele turen.